söndag 4 mars 2012

3 - Tre viktiga saker inom foto


Fota i RAW
Vill du bli seriös inom fotograferingen så är ett tips att fota i RAW! Då blir det ännu mera av det här att man själv skapar bilden, eftersom att då får man bilden helt rå och får redigera den själv. Kameran lägger inte på någon kontrast, färg o.s.v. utan allt gör man själv i Photoshop. Det här kräver dock mer utrymme på dator & minneskort och såklart massa tid till att redigera alla bilder man tar. Men mina bilder har gått upp i kvalité efter att jag började med RAW så det är ett tips från mig, om du har tiden och viljan!
Ha mål
Om du vill lyckas med ditt fotograferande måste du ha mål.Du kan inte sitta och tänka ”Mitt mål är att bli en riktigt bra fotograf” och sedan tor att du kommer att bli det bara sådär. Du måste verkligen gå in för det. Du måste sätt upp dina mål och jobba uppåt. Det är också bra att ha mindre men många mål. Då uppnår du dina mål mycket snabbare och du får ett bättre självförtroende, eftersom du klarar så många på kort tid. Då tänker du kanske "Wow, jag kan det här!", "Det här var kul!" Men självklart måste du ha ett stort mål att sikta mot också.
Bakgrunden
Tänk på hur bakgrunden ser ut. Macrobilder blir t.ex finast med en "ren" bakgrund. Gärna färgstark!
Undvik röriga bakgrunder. Det kan göra att ditt motiv inte sticker ut, utan bakgrunden tar överhand. Med hjälp av en stor bländare kan du få bakgrunden suddigare och du tar bort det värsta störande i bakgrunden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar