fredag 1 juli 2011

Mina fototips.

Jag är ju inget proffs, men här har jag ändå samlat ihop några av mina bästa fototips! Hoppas ni gillar det. ;}

Fota alltid i raw! Så mycket enklare att fixa till ett fel {typ exponeringen eller vitbalans}. Googla "fota i raw" och lär dig allt om det.

Fota från ovan. Speciellt mat tycker jag blir himla fint! Arrangera med blommor, fina skålar och dukar.

Undvik direkt solljus. Men ibland är det ganska skoj att leka och exprementera lite med solljuset:}

Ta till vara på olika årstider. Blommor och fält på våren, gröna träd och hav på sommaren, färgstarka löv och vattendroppar på hösten, snöflingor och is på vintern.

Tänk på hur bakgrunden ser ut. Macrobilder blir t.ex finast med en "ren" bakgrund. Gärna färgstark!

Våga lägga dig ner på marken och fånga allt från ett annat perspektiv.
  
När solen står som lägst på himlen är det perfekt ljus att fota i. Blir väldigt vackra bilder! Att gå upp riktigt tidigt en sommarmorgon när solen går upp är helt klart värt det. Kolla när solen går upp på SMHI eller liknande och ställ väckarklockan.

När du ska fota något, t.ex en blomma. Rör på dig och testa olika vinklar! Fram, tillbaka, åt sidan, uppifrån, nerifrån.

Spraya en blomma, gräs, ett löv eller liknande med lite vatten och fånga vackra vattendroppar. Superkul!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar